Profiel

Poll

Wat wordt jouw (loop)doel voor 2013?

Een marathon lopen
Afvallen
Conditie behouden
Mijn grens verleggen
Meer sporten dan in 2012

Kopen van schoenen

Inhoudsopgave

Maat
Hielkap
Zool
Schoenleest
Naden
Voetafwikkeling
Hoe herken je overpronatie?
Koop de goede schoen
Waar ga je de schoen voor gebruiken?

Koop ze bij voorkeur in een winkel waar een verkoper is die verstand van hardlopen heeft. Laat kijken naar jouw loopstijl. Er moet gelegenheid zijn om je schoenen uit te proberen.

Maat

Schoenen worden verkocht op lengtemaat. Helaas kun je niet zonder meer op het getal afgaan. Deze kan per land en zelfs per merk verschillen. Slechts zelden zijn er schoenen waarbij er variatie in de breedte mogelijk is. Koop schoenen bij voorkeur wat later op de dag (je voeten zetten in de loop van de dag iets op) en pas met de sokken die je ook bij het hardlopen gebruikt. Laat de verkoper controleren of de schoen goed om je voet sluit, loop even rond zonder dat de veters aangesnoerd zijn. Als de schoen dan van achteren slipt is hij te groot of bij de hiel te breed. Controleer met je vingers of er niet teveel ruimte tussen de schoen en de hiel is. In de lengte moet er ongeveer een halve centimeter voor de tenen overblijven. Wikkel met je voet af en controleer dat je niet met je langste teen tegen de voorkant van de schoen aankomt. Zelfs een heel licht contact van de tenen met de schoen kan irritant zijn of blauwe nagels veroorzaken. Rondom de middenvoet kun je de veters redelijk strak aansnoeren zodat de voet niet kan schuiven. Eventueel kunnen, om de tenen niet af te knellen, de onderste gaatjes onbenut blijven. Of werk met 2 stukken veter!

Hielkap

De hielkap moet stevig genoeg zijn, de hiel goed fixeren en sturen tijdens landing en afzetfase.
De hoogte moet juist zijn. Te hoog kan achillespeesklachten opleveren (bijv. blaren t.g.v. wrijving, maar ook erger), te laag kan slippen van de hiel in de schoen veroorzaken.

Zool

Kies de juiste zool, afgestemd op de ondergrond waarop je wilt lopen. Informeer naar de slijtvastheid. Controleer de buigzaamheid van de zool. Op ongeveer 2/3 van de lengte, onder de bal van de voet hoort het buigpunt te liggen. De tussenzool is onder de hak verhoogd. Heb je regelmatig last van stijve kuitspieren dan moet je na laten gaan of je korte kuitspieren hebt. Zo ja, kies dan een schoen met een hogere hak. Let goed op de netto hakhoogte.

Schoenleest

Laat je voorlichten over de juiste schoenvorm voor jouw voet
Voetbed en sportsteunzool. Iedere schoen heeft een voetbed. Soms een zacht frutseltje, wat bij een probleemloze voet prima kan volstaan, soms een redelijk stevig voetbed wat al enige steun geeft bij pronatie. Je kunt dit voetbed uiteraard vervangen. Met een ander voetbed, los te koop in de winkel of met een door een orthopedisch schoenmaker gemaakte sportinlay (sportsteunzool). Vaak kun je in een goede sportzaak een voetafdruk laten maken en laten bekijken of je een afwijkend voettype hebt. Een afwijkend voettype hoeft geen klachten te geven, maar als er klachten zijn dan is er een goede kans dat die uit de voeten voortkomen en is er met een goede steunzool meestal wat aan te doen. Via de homepage (hardloopspeciaalzaken) kun je aan adressen komen om steunzolen te laten maken. Als je steunzolen neemt, houdt er dan rekening mee dat het misschien even wennen is. Blijven de klachten of zitten ze niet lekker, ga dan terug voor controle en aanpassing.

Naden

Controleer of er geen stikranden op onjuiste plekken zitten. Afwikkeling: een schoen met een lichte afwikkeling, d.w.z. dat de middenzool onder het topje van de teen een stuk dunner is dan onder de middenvoet, kan voor veel lopers prettiger lopen. Met name lopers met enige bewegingsbeperking in het grote teengewricht wikkelen daardoor makkelijker af.

Voetafwikkeling

De overgrote meerderheid van de lopers landt op de buitenzijde van de hak. In de steunfase kan de voet vervolgens naar binnen kantelen. Als dit laatste te ver gaat spreken we van overpronatie.

Hoe herken je overpronatie?

Als de middenzool van je oude sportschoen aan de binnenzijde (mediaal) ingeklonken is, is dat een duidelijke aanwijzing voor overpronatie. Laat door een deskundig iemand naar je loopstijl kijken, het liefst met video, zodat je het in slowmotion zelf ook kunt zien. Een lopende band om de loopstijl te laten bekijken is niet voor iedereen geschikt. Veel lopers gaan daar erg krampachtig op lopen.

Lopers die overproneren hebben een verhoogde kans op allerlei blessures zoals achillespees-, scheenbeen- en knieblessures. Zelfs rugklachten kunnen hierdoor veroorzaakt worden.

Koop de goede schoen

Een schoen tegen overpronatie heeft aan de binnenzijde materiaal wat iets minder in veert dan de rest van de dempende middenzool. Uiteraard is deze schoen alleen geschikt als je daadwerkelijk overproneert. Ben je een zgn. neutrale loper dan kan zo'n schoen verkeerd uitpakken.

Waar ga je de schoen voor gebruiken?

Voor op de weg kies je een schoen met grote schokabsorptie, voor in het bos liever een wat hardere schoen. Besef dat een te zachte schoen energieverlies oplevert. Ben je echter slecht getraind en heb je snel last van stijve spieren dan zal een zachtere schoen de voorkeur genieten. Erg persoonlijk dus.

Bron: www.loopmee.nl