Profiel

Poll

Wat wordt jouw (loop)doel voor 2013?

Een marathon lopen
Afvallen
Conditie behouden
Mijn grens verleggen
Meer sporten dan in 2012

Hielspoor

Hielspoor (pijn onder het hielbeen)

Symptomen:

  • Hielspoor kenmerkt zich door pijn onder de hiel. Deze pijn wordt veroorzaakt doordat het peesblad (de plantair fascie) dat de hiel met de onderkant van de tenen verbindt overbelast of ontstoken is. Deze peesplaat helpt de voet te stabiliseren en de tenen te buigen.
  • Vaak is de pijn 's morgens het hevigst en neemt deze overdag in hevigheid af.
  • Vaak ontstaan de eerste pijnklachten na een wedstrijdloop of een zware training.
  • De pijn kan na blijvende belasting ook optreden tijden wandelen en in rusttoestand.
  • Er wordt vaak extra pijn gevoeld bij lopen op de tenen en bij het traplopen.

Oorzaken

Er is veel discussie over wat de oorzaken van hielspoor zijn.

  • Het is bekend dat gespannen kuiten en achillespezen extra druk kunnen uitoefenen op het peesblad.
  • Ook verminderde beweeglijkheid in de enkel, knie en heup kunnen extra druk op het peesblad uitoefenen.
  • Daarnaast blijken mensen die overproneren ook vaker last te hebben van pijn onder het hielbeen.

    Naast deze interne oorzaken blijken ook een aantal externe factoren een rol te spelen. Deze factoren zijn:

  • Een te snelle toename van de duur en/of de intensiteit van de training.
  • Het dragen van schoenen met te weinig schokdemping en stabiliteit.
  • Het trainen op een harde ondergrond.

Advies:

  • Geadviseerd wordt om de kuitspieren en de achillespezen goed te rekken zodat deze soepel blijven en zo niet teveel druk uitoefenen op het peesblad.
  • Ook is het belangrijk om goede schoenen te dragen, dit is vooral belangrijk voor mensen die overproneren, omdat zij een groter risico hebben om deze blessure op te lopen. Hierbij is van belang dat ze schoenen dragen die dit overproneren corrigeert.
  • Ook een te een te snelle toename van de duur en/of de intensiteit van de training moet worden vermeden.
  • Wanneer deze blessure al aanwezig is, is het belangrijk om de voet rust te gunnen en een aantal rekoefeningen regelmatig uit te voeren.
  • Zo is het goed om een plastic of papieren bekertje met water te laten bevriezen en het cilindervormige stuk ijs onder de voetholte heen en weer te rollen. Dit is een goede manier om de pijn te verlichten en tegelijkertijd het peesblad te rekken.
  • Ook kun je proberen om met je tenen knikkers of een golfballetje op te pakken, wanneer je dit enkele malen herhaald en steeds 15 seconden rust neemt, rek je het peesblad.
  • Bij blijvende klachten is het verstandig om een podoloog te raadplegen waar je aparte zooltjes kunt laten aanmeten.