Profiel

Poll

Wat wordt jouw (loop)doel voor 2013?

Een marathon lopen
Afvallen
Conditie behouden
Mijn grens verleggen
Meer sporten dan in 2012

Hartslag


Hartslag

De hartslag van de mens in rust is ongeveer tussen de 60 en 100 slagen per minuut (30-40 voor sporters in topconditie, en 80 of meer voor mensen die weinig of niet aan sport doen; 70 is een gemiddelde waarde).

De maximaal bereikbare normale hartslag van de mens is afhankelijk van de leeftijd, en is ruwweg als volgt te schatten:
* voor niet-sporters: 220 - leeftijd = hartslag
* voor sporters (met een lang sportverleden): 210 - helft.van.leeftijd = hartslag

De hartslag wordt zeer veel gebruikt om trainingsintensiteit te meten en om met een bepaald doel te trainen. Zo neemt men aan dat vanaf 50% van de maximale hartslag de conditie verbetert. Ideaal voor conditietraining is echter tussen de 70-80% van de maximale hartslag, en voor vetverbranding (na minstens 30 minuten) tussen de 60-70%.

Voorbeeld Je bent 30 jaar en je wilt beginnen met trainen: (220-30=190*..%) > ~60% bij vetverbranding. Hierbij doe je +5, -5 dus tussen de 110 en 120 hartslagen indien er een trainingspercentage gekozen wordt van 60%.

Met een onregelmatige hartslag of hartritmestoornis wordt een verstoring van het ritme van het hart bedoeld. Overigens is ook bij gezonde mensen een zekere geringe onregelmatigheid normaal.