Profiel

Poll

Wat wordt jouw (loop)doel voor 2013?

Een marathon lopen
Afvallen
Conditie behouden
Mijn grens verleggen
Meer sporten dan in 2012

Tips



Speciaal voor SamenLopen.nl heeft een van Nederlands beste hardlopers aller tijden en Europees recordhouder op de 3000m Steeple Chase Simon Vroemen een aantal tips gegeven voor hardlopers. Deze tips zullen regelmatig worden aangevuld met tips van andere experts en wanneer je zelf een goede tip hebt kun je deze ook opsturen via het contactformulier . Deze tip zal dan, mits nuttig, ook op deze pagina worden geplaatst.

Tips van Simon Vroemen


  • Loop op je eigen niveau. Laat je niet door anderen gek maken om meer te doen of harder te lopen dan je wilt.
  • Bouw je programma voorzichtig op. Begin met wandelen afgewisseld met dribbelen. Gebruik een goed loopschema.
  • Loop niet altijd hetzelfde rondje. Je loopt dan het gevaar om elk trainingsloopje als een race tegen je eigen klok te gaan zien. Wissel parcoursen af en hou het gevarieerd.
  • Loop niet altijd hetzelfde tempo. De meeste vooruitgang boek je als je ook af en toe wisselt in tempo, bijvoorbeeld 5 x 2 minuten sneller lopen. Sneller betekent niet maximaal!
  • Zet een doel. Spreek eens af samen een trimloop of wedstrijd te gaan lopen en werk er naar toe.
  • Varieer je schoenen en de ondergrond. Loop eens op harde en eens op zachte ondergrond, en wissel minimaal 2 paar schoenen af. Het voorkomt blessures.

Andere tips


  • Doe naast het harldlopen ook andere sporten of spieroefeningen zodat je je lichaam sterker maakt en je lichaam niet steeds op dezelfde manier belast. Dit voorkomt blessures. Arnold
  • Drink niet teveel koffie, thee en alcohol op warme trainingsdagen. Deze dranken zorgen er voor dat je meer urine produceert en dus sneller uitdroogt. Pieter
  • Loop in de zomer niet teveel op asfalt, want dit kan veel warmte afscheiden. Evert